Prijsverhoging bij Ziggo en KPN kun je ontlopen, en ben je zelfs goedkoper uit!

Wie bij Ziggo of KPN een abonnement voor tv en/of internet heeft, wordt vanaf 1 juli geconfronteerd met een prijsverhoging van maximaal 3,8 procent, Dit is de door CBS vastgestelde inflatiecorrectie. Als providers een prijsverhoging gelijk aan of lager dan dit percentage doorvoeren, mogen klanten binnen een contractvaste termijn hun abonnement niet kosteloos opzeggen. De nu aangekondigde prijsverhoging geldt niet voor klanten die onlangs een abonnement hebben afgesloten. KPN stelt bijvoorbeeld dat klanten die het abonnement na 1 april hebben afgesloten buiten de nu aangekondigde prijsverhoging vallen. Voor hen verandert het maandbedrag na 1 juli dus niet.

Nieuw contract

De miljoenen klanten met een vast abonnement bij Ziggo en KPN die wel met een prijsverhoging geconfronteerd worden, kunnen door slim te handelen de aangekondigde prijsverhoging ontlopen. Sterker, ze kunnen zelfs tijdelijk veel minder betalen voor dezelfde diensten. Ziggo en KPN verhogen namelijk het abonnement vaak alleen voor bestaande klanten. De abonnementsprijs voor nieuwe klanten blijft ongewijzigd of is in ieder geval lager. Door een abonnement opnieuw af te sluiten bij de eigen provider, kan de aangekondigde prijsverhoging dus mogelijk worden ontweken. Het lopende abonnement moet dan natuurlijk wel buiten de contractvaste periode zijn. Wie een beetje durft te onderhandelen, kan daarnaast ook een nieuwe welkomstbonus verdienen. Iets wat een tijdelijke korting van tientallen euro’s per maand kan opleveren.

Opletten

Wie deze weg bewandelt, komt niet alleen voordelen tegen. Een belangrijk nadeel is dat een nieuwe overeenkomst met de huidige provider wordt aangegaan. Dit betekent een nieuwe contractvaste termijn waarbinnen niet kosteloos naar een andere provider overgestapt kan worden. Enige oplettendheid hierbij is geboden. Waar providers voorheen standaard een contractvaste termijn van een jaar hanteerden bij nieuwe overeenkomsten, proberen ze nieuwe klanten nu minimaal twee jaar aan zich te binden. Op zich geen probleem als u tevreden bent over de provider. Maar het aangaan van een nieuwe overeenkomst met een langere contractvaste termijn kan bij het onderhandelen over tijdelijke extra korting wel leiden tot een hogere korting. De provider is er namelijk van verzekerd dat u langer klant blijft, en daar mag dan zeker een hogere korting tegenover staan.

Decoder

Er zijn daarnaast nog enkele andere zaken waarmee u rekening moet houden. Ziggo-klanten met een oudere overeenkomst kunnen door het opnieuw afsluiten van een lopend abonnement bijvoorbeeld het gebruik van eigen smartcards verliezen. Hierdoor moet voor iedere televisie een smartcard of bruikleendecoder gehuurd worden, en dat kan de maandprijs nadelig beïnvloeden. Wie bij KPN het oudere abonnement oversluit, wordt automatisch omgezet naar een nieuwere TV+ abonnementsvorm. Dit betekent dat de oude bruikleendecoder moet worden ingeleverd en wordt omgeruild voor de Android TV decoder TV+. Vraag bij het eventueel oversluiten van het abonnement dus goed na of er specifieke wijzigingen aan bruikleenapparatuur gaan plaatsvinden.